Koncept Kjellberg – så här går det till!

Skede 1: FörstudieSkeden

I skede 1 utreder vi tillsammans med dig som kund vad som behöver göras. Dina behov kopplas samman med vår erfarenhet. Vi lyssnar på vad du vill ha gjort och lämnar förslag på vad som är möjligt. Vi utvärderar olika alternativ och gör en uppskattning av ungefärlig kostnad.

Det är viktigt att ta hänsyn till byggnadens livscykelekonomi i detta skede. De åtgärder som görs kan ha stor betydelse för såväl framtida kostnader som framtida intäkter då de påverkar underhåll och förvaltning under lång tid. Vi kan här dra nytta av den förvaltningskunskap vi har i vårt
systerbolag Ivar Kjellberg Fastighets AB.

Medarbetare på vindenNär vi tillsammans med dig bestämt vad som ska utredas uppskattar vi våra kostnader för förstudien, vilket regleras i en överenskommelse. På detta sätt definieras och begränsas kostnaderna. Du ser därmed nyttan och kostnaden av skede 1, oavsett om du väljer att avbryta eller gå vidare till skede 2.  De eventuella underentreprenörer och/eller konsulter som kan komma att behövas i förstudien engagerar vi i samråd med dig.

Vi tar fram ett underlag som ligger till grund för en tidig uppskattning av kostnadsnivån i hela projektet. Kostnadsuppskattningen är ett underlag för ditt beslut hur du vill fortsätta med projektet. Här har du möjlighet att avbryta helt, göra justeringar eller fortsätta som planerat.

 

Skede 2: Program- och systemhandlingsskede

I skede 2 går vi vidare med att ytterligare definiera produktens standard och dess tekniska lösningar. Vi tar fram en ramhandling som beskriver projektets omfattning, både i stort och smått. Den kan användas för att infordra priser från leverantörer och underentreprenörer. Den kan också användas som underlag för bygglovsansökan. Ramhandlingen görs av konsulter som vi anlitar i samråd med dig.

 

Bygger broarVi gör en budget för skede 2 som redovisar utrednings- och projekteringskostnader. Du får en tydlig uppfattning om vad skede 2 kostar dig. Du kan välja om projekteringsledningen ska skötas av oss eller en extern konsult. När vi gör en så kallad totalentreprenad ser vi till att involvera våra platschefer och arbetsledare redan här i skede 2. De har alltid bra idéer om lösningar och framdrift av våra byggen. Vi arbetar för att respektive  underentreprenör ska ha ansvaret för sin del av färdigprojekteringen i kommande skede 3.

Utifrån ramhandlingen upprättar vi en kostnadsuppskattning med ”skarpa” priser. Även här har du möjlighet att avbryta helt eller fortsätta som planerat. Om projektet avbryts är dina kostnader begränsade till det som avtalats i skede 1 och 2.

 

Skede 3: Detaljprojektering och byggskede

När du har beslutat dig för att gå vidare upprättar vi ett entreprenadkontrakt med dig. Här kommer vi överens om timtidsersättning för hantverkare och tjänstemän samt arvoden. Vanligt är att vi arbetar efter entreprenadformen ”totalentreprenad med löpanderäkningsförfarande”. Vi upphandlar de underentreprenörer som behövs i arbetet. De har ansvar för sin respektive del av detaljprojekteringen.

Våra hantverkare och underleverantörer är fackmän som tillhör de bästa inom sina fält. Du kan alltid lita på att vårt arbete utförs med omsorg och högsta kvalitet.

Projekteringsledningen sköts på samma sätt i skede 3 som i skede 2. Under hela projektet har du samma projektledare, det förenklar dialogen. När projekteringen är klar och alla nödvändiga tillstånd finns kan bygget starta!

Till skede 3 hör inte bara produktionen utan även allt det efterarbete som tillhör ett byggande, till exempel besiktning, slutreglering och kontrollbesök.

Vi är mycket noggranna med vår uppföljning och månar om att våra kunder ska vara lika nöjda med resultatet som vi är. Vår värdegrund – kvalitet, långsiktighet och omtanke – ska inte bara genomsyra vårt arbete utan även den färdiga produkten.